PostNL-phishingmail in omloop: ‘Je pakket met het volgende traceernummer wacht op jou’
'Om een levering te garanderen, verzoeken wij u vriendelijk om het bezorgadres te verifiëren en openstaande betalingen te voldoen', mailen oplichters namens PostNL.
"Klik alstublieft op de volgende link om de gegevens te bevestigen", schrijven de oplichters namens de bezorgdienst. Als je met je muis over de link beweegt dan kom je erachter dat de link niet leidt naar een officiële PostNL-webpagina. Klik dus nergens op, want je hebt te maken met een valse link.
Zo herken je phishingberichten namens PostNL
In de mail staat een zogenaamd traceernummer van jouw PostNL-pakket, namelijk '3S880248509'. Dit doen oplichters om geloofwaardig over te komen. Trap er niet in en ga zelf naar de echte PostNL-website. Daar kun je jouw track- en trace code invullen en controleren wat de bezorgstatus van jouw pakket is.
Verder is de mail verstuurd door '[email protected]', wat een Tjechisch mailadres is aangezien het eindigt op 'ch'. Dit is dus niet een legitieme afzender van het Nederlandse postbedrijf. Bovendien heeft de mail een onpersoonlijke aanhef, namelijk 'Beste klant'. Ook dit is een typisch kenmerk van phishingberichten. Laat je dus absoluut niet wijsmaken dat jouw pakket zogenaamd voor je klaar staat bij het postkantoor of in het magazijn van PostNL.
Dit kun je doen als je toch gereageerd hebt
- Weg met de schaamte, want het kan iedereen overkomen.
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander je wachtwoorden als je deze hebt ingevuld en zet gelijk waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Heb je verder nog vragen? Neem dan (telefonisch) contact op met de klantenservice van PostNL.
