Heb je een e-mail ontvangen dat je bent geselecteerd om een VIP-arrangement bij Center Parcs te winnen? Let dan goed op! Deze e-mail is niet verstuurd door Center Parcs, maar door een schimmig bedrijfje dat geld wil verdienen aan jouw gegevens.
Een gratis arrangement bij Center Parcs. Het klinkt aantrekkelijk, zeker nu de zomervakanties beginnen. De naam van het vakantiepark wordt echter misbruikt door een marketingbureau in de VS. Dit kun je zien in de kleine lettertjes onderaan de e-mail. Dit bedrijf wil geld te verdienen door jouw gegevens door te verkopen voor reclamedoeleinden.
Gegevens invullen
Om mee te doen met de actie, dien je op een website allerlei gegevens in te vullen en akkoord te gaan met de deelnamevoorwaarden. Let op! Je geeft toestemming dat 'sponsoren' van de actie jou mogen benaderen met interessante aanbiedingen. Dit betekent dat jij een hele hoop spam en ongewenste telefoontjes ontvangt.
Misleiding
Op de website krijg je te zien dat er nog zo'n 50 arrangementen over zijn. Vervolgens wordt afgeteld om je onder druk te zetten snel je gegevens in te vullen. In de deelnamevoorwaarden staat echter dat er maar één winnaar wordt gekozen. Bovendien blijkt de prijs helemaal geen arrangement ter waarde van 1119 euro te zijn, maar een waardebon van 500 euro.
Hoge telefoonkosten
Uiteindelijk kom je terecht bij een spel waarbij je een iPhone7 zou kunnen winnen. Ook hier gaat het om het geld: dit is een telefonische quiz, waarbij de belkosten hoog kunnen oplopen.