Doordat tachtig procent van de klantgegevens in het systeem van ABN AMRO verouderd zijn, dien je jouw contact- en adresgegevens te updaten.
Om je gegevens te updaten dien je te klikken op de knop ‘Aanvragen’. ABN AMRO adviseert om nooit je gegevens in te vullen op een website waar je via een link in een mail terecht bent gekomen. “Uw bank, creditcardmaatschappij of de Belastingdienst zal u hier nooit om vragen”, laat de bank weten op zijn website.
Bovendien begint een legitieme ABN AMRO-link met ‘https://www.abnamro.nl’. Dit kun je zelf controleren door op je telefoon de link ingedrukt te houden en op je desktop met de cursor op de link te gaan staan. Zorg dat je niet klikt. In beeld verschijnt vervolgens de hele link.
In tegenstelling tot de oplichters, neemt Opgelicht?! jouw veiligheid wél serieus. Download daarom onze gratis Opgelicht?!-app om op de hoogte te blijven van actuele phishingberichten en de kans op oplichting te voorkomen (voor Android en iOS).
Let op phishingkenmerken
Volgens ABN AMRO herken je een valse mail aan een onpersoonlijke aanhef. In bovenstaand bericht word je aangesproken met ‘Geachte klant’ in plaats van jouw naam, terwijl mails van een bank altijd persoonlijk aan jou zijn gericht. Daarnaast hebben de oplichters ‘ABN AMRO’ geschreven als ‘abn-amro’. Dit soort slordigheden maakt een betrouwbare bank natuurlijk niet.
Zo blijf je veilig
Heb je op de link geklikt en jouw gegevens geüpdatet? Neem direct contact op met je bank voor de juiste hulp.
Advies van ABN AMRO om online zo veilig mogelijk te blijven:
- Verander je wachtwoorden regelmatig en zorg dat ze veilig zijn.
- Zorg dat je apparaten de laatste software- en beveiligingsupdates hebben gehad.