Pas op: oplichters slaan hun slag met nieuwe, overtuigende nepmails 'providers' en 'Netflix'
Alert
clockOval 6
Een nieuwe dag, een nieuwe nepmail, zou je zeggen. Maar oplichters worden steeds geniepiger, waardoor nepberichten ook nog eens geloofwaardiger lijken. Dit geldt eveneens voor de nieuwe nepberichten van providers als 'Ziggo' en 'KPN', maar ook 'Netflix' blijft niet buiten schot.
De Fraudehelpdesk krijgt hier steeds meer meldingen over binnen.
Nepbericht Ziggo
Bij Ziggo gaat het om een mail waarin wordt verzocht je account te controleren. 'Geachte, volgens onze informatie is uw account niet door onze klantenondersteuningsdienst, als deel van ons normale account-onderhoud, bijgewerkt. Onze technische medewerker zal alle niet geverifieerde accounts sluiten. Om te voorkomen dat uw account gesloten wordt, dient u het te vernieuwen door te klikken op de antwoordknop hieronder om dit bericht te beantwoorden en vervolgens de mankerende informatie hieronder in te vullen.'
Nepbericht KPN
Het bovenstaande, valse bericht wordt ook uit naam van 'KPN' verstuurd. De tekst kan iets afwijken, maar komt grotendeels wel overeen.
'Netflix'
Daar blijft het echter niet bij. Oplichters spelen namelijk ook in op het feit dat mensen vaker 'Netflixen' nu bioscopen gesloten zijn. In het nepbericht van Netflix gaat het om het updaten van je factuurgegevens vóór een bepaalde datum. 'Automatische betaling mislukt. Uw automatische betaling kan niet worden verwerkt. Uw abonnementsperiode loopt af op (..).' Vervolgens staat er een link waar dit je zogenaamd kun controleren, maar dit is slechts een slinkse manier om bij je gegevens te kunnen.