Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Oplichters actief: GGD waarschuwt ouderen voor telefonische babbeltruc om coronavaccin

    Oplichters actief: GGD waarschuwt ouderen voor telefonische babbeltruc om coronavaccin

    Opnieuw waarschuwen verschillende GGD'en uit heel Nederland voor telefonische oplichting door mensen die zich voordoen als GGD-medewerker. Mensen - vooral ouderen - worden telefonisch benaderd om een afspraak te maken voor vaccinatie tegen het coronavirus, maar dat gaat natuurlijk om oplichting: zo werkt de GGD niet. Of er een verband is met het grootschalige datalek bij de GGD dat eerder deze week aan het licht kwam, is vooralsnog niet bekend.

    Begin vorige week kwamen de eerste meldingen over deze telefonische babbeltruc binnen: tegen betaling van € 71,95 kon er een spoedprocedure in gang worden gezet waarmee je voorrang kreeg in het corona-vaccinatieproces. Je raadt het al: na betaling vernamen gedupeerden niets meer van deze zogenaamde GGD-medewerkers.

    Volgens het AD komen er meldingen binnen bij de GGD'en van de regio's Zuid-Holland Zuid, Rotterdam Rijnmond en West-Brabant. Ook de GGD in Amsterdam heeft uit voorzorg gewaarschuwd en vraagt ook huisartsen in die regio om alert te zijn op signalen van dergelijke oplichting. In die zin is het onderhand een landelijk probleem. De GGD Rotterdam Rijnmond waarschuwt ook op Twitter voor deze vorm van oplichting.

    'Coronavaccin is gratis, GGD zoekt geen contact via WhatsApp'

    Eerlijk is eerlijk, de GGD zal natuurlijk niet zomaar mensen via WhatsApp benaderen met betaalverzoeken, en zo'n verzoek is dan ook meteen reden om je eens achter de oren te krabben. Gedupeerden melden echter dat de oplichters behoorlijk overtuigend te werk gaan. Om die reden is het aan te raden om extra alert te blijven.

    Het AD vroeg de politie om een reactie. Een woordvoerder stelt het volgende: 'Mensen moeten zich realiseren dat officiële instanties zoals de GGD of het RIVM nooit via WhatsApp contact zoeken.'

    Maar hoe werkt het dan wel? Allereerst is de vaccinatie gratis: dat wil in dit geval zeggen dat de Nederlandse staat de kosten voor haar rekening neemt. Er zal dus onder geen enkele omstandigheid een factuur voor het vaccin bij jou op de (digitale) deurmat ploffen, en in die context kunnen we ook het betalen voor een zogenaamde 'spoedprocedure' direct naar het rijk der fabelen verwijzen.

    Op dit moment is de GGD begonnen met het vaccineren van ouderen in de leeftijd 85-plus. Huisartsen benaderen 90-plussers in hun praktijk voor het maken van een afspraak en mensen tussen de 85 en de 90 jaar oud krijgen een schriftelijke uitnodiging van het RIVM.

    Wie zelf mobiel is, kan bellen met het landelijke nummer om een afspraak te maken. Aan huis gekluisterde ouderen krijgen het vaccin thuis toegediend door de huisarts. En ouderen die niet langer zelfstandig wonen - denk aan bewoners van verpleeghuizen - krijgen het vaccin ter plekke toegediend. Dat wordt geregeld door de betreffende zorginstelling.

    Nog onduidelijk of er een verband is met het datalek bij de GGD

    De timing van deze telefonische oplichtingspraktijken is opvallend: eerder deze week werd bekend dat de GGD door een grootschalig datalek is getroffen. Onderzoek van RTL Nieuws wees uit dat callcentermedewerkers betrekkelijk eenvoudig een uitdraai konden maken uit twee belangrijke coronasystemen. Deze informatie werd te koop aangeboden via apps als Telegram. Afgelopen weekend zijn twee verdachten door de politie ingerekend: het onderzoek is momenteel nog in volle gang.

    Iedereen die zich bij de GGD heeft laten testen op corona, staat in deze systemen. Het betreft bovendien gevoelige informatie: zo gaat het onder meer om burgerservicenummers, telefoonnummers, geboortedata, adresgegevens en andere contactgegevens. Concreet liggen er dus gegevens van enkele miljoenen Nederlanders op straat.

    Veel mensen zijn zich bewust van de ernst van het lek. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaf aan dat ze 'zeer veel' telefoontjes krijgen van ongeruste Nederlanders. Dat leidt zelfs tot de nodige bereikbaarheidsproblemen. De GGD heeft het lek weliswaar gemeld bij de AP, maar kan op dit moment niets voor bezorgde burgers betekenen. De GGD heeft toegezegd om betrokkenen persoonlijk te informeren zodra vast is komen te staan dat hun informatie is buitgemaakt.

    Overigens waarschuwt ook de politie Rotterdam inmiddels voor deze vorm van oplichting.

    Bron: AD.nl / GGD / Politie Rotterdam

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant