Opgelicht?! kreeg verschillende meldingen over een op het eerste gezicht overtuigende nepmail van 'Rabobank'. In de mail wordt gesteld dat je huidige pinpas kwetsbaar is en misbruikt kan worden door criminelen. In het kader van aanvullende veiligheidsmaatregelen, zo stelt de schrijver, is het noodzakelijk om zo spoedig mogelijk - vóór 21 juli - een nieuwe pas aan te vragen. Ga hier niet op in: criminelen proberen in het bezit te komen van je inloggegevens.
Er zijn een aantal belangrijke signalen om rekening mee te houden:
- De e-mail is afkomstig van [email protected]. Door het gebruik van generieke termen als 'klantenservice' proberen de oplichters betrouwbaar over te komen, maar dit is natuurlijk geen officieel Rabobank-mailadres.
- De inhoud van de mail correspondeert niet met de tekst in de afbeelding. In de afbeelding staat 'Hoe tevreden bent u over onze dienstverlening?', maar de mail gaat over een nieuw aan te vragen bankpas.
- De aanhef is 'Beste meneer/mevrouw'. Een dergelijke onpersoonlijke aanhef impliceert dat de oplichters eigenlijk niet weten met wie ze precies te maken hebben, altijd iets om rekening mee te houden.
- Er zitten enkele eigenaardigheden in de mail qua zinsopbouw, zoals 'Als uw huidige betaalpas zich al heeft begeven'.
Klik je op de link 'Mijn vervangende bankpas aanvragen', dan beland je op een nagenoeg identieke kopie van de Rabobank-inlogomgeving. In de adresbalk staat echter een url die de tekst services-klantenomgeving.ml bevat. Dit is geen officiële Rabobank-pagina. Wees gewaarschuwd!
Hoe herken ik een valse e-mail?