Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Nieuwe oplichtingstruc: na babbeltruc door telefonische spoofing komen oplichters thuis bij je langs

    Opgelicht?! ontdekt dat oplichters die zich eerder telefonisch voordeden als bankmedewerkers nu nóg een stap verder gaan. Ze verruilen de telefoon voor een bezoek aan huis. Hoe zit dat precies, en wat moet je weten? Een gedupeerde doet zijn verhaal.

    Talloze mensen werden de afgelopen maanden slachtoffer van deze gehaaide truc en er werden miljoenen buitgemaakt. Door een handige truc konden de oplichters telefonisch een andere identiteit aannemen, waardoor het leek alsof ze konden bellen vanaf het telefoonnummer van de bank. Spoofing dus, een truc die voor enorme schade zorgt.

    Oplichters stelen 23.000 euro van Gerhard, maar willen meer

    Gerhard is één van die vele slachtoffers van telefonische spoofing. De oplichters trokken zijn bankrekening leeg, en Gerhard verloor maar liefst 23.000 euro. De bank kon hem helaas niet helpen zijn geld terug te krijgen, dat was grotendeels al gepind. Een paar weken nadat Gerhard aangifte deed bij de politie kreeg hij te horen dat zijn zaak helaas niet verder opgepakt werd. 

    Weken later krijgt Gerhard opnieuw een telefoontje van een zogenaamde medewerker van ABN AMRO, de bank waar Gerhard een rekening heeft. De bezorgde bankmedewerker wist dat Gerhard slachtoffer was geworden van fraude en was op de hoogte van het feit dat oplichters zijn rekening hebben leeggeroofd.

    Om verdere fraude te voorkomen, moet Gerhard zijn bankpas vervangen voor een nieuw exemplaar. Bij wijze van service stuurt 'ABN AMRO' zelfs een medewerker langs zijn huis om de oude pas op te halen. De nieuwe bankpas wordt korte tijd later per post bezorgd, luidt het verhaal. 

    Slachtoffer spoofing zet val voor oplichters

    Dit keer is Gerhard wel alert. Hij snapt dat de oplichters hem opnieuw proberen te belazeren. In plaats van op te hangen, ziet hij echter een kans. 'Natuurlijk informeerde ik de bank en de politie om deze mensen in de val te laten lopen. De bank kon echter niets doen en de politie had het te druk. Aangezien er nog niets was gebeurd, mocht men de mensen niet opwachten.'

    Gerhard maakt de afspraak toch. Vlak daarvoor belt hij nog naar de politie, om hen te attenderen op de komst van de fraudeur. De zogenaamde koerier van 'ABN AMRO' arriveert op de afgesproken tijd en laat zijn legitimatie zien. Gerhard vraagt of hij deze van dichtbij mag bekijken, maar de koerier zegt: 'Wij mogen onze passen niet afgeven.'

    Gerhard pakt zijn telefoon en geeft aan dan maar een foto te gaan maken van de beste man. De koerier zet het op het lopen, Gerhard heeft nog net een foto kunnen maken van zijn achterkant. Tien minuten later arriveert de politie alsnog, maar helaas is de vogel dan al gevlogen. 

    Ken je mensen die eerder slachtoffer zijn geworden van telefonische oplichting waarbij men zich voordeed als medewerker van de bank? Waarschuw ze dan voor deze nieuwe truc. Mogelijk gaan de oplichters al hun eerdere slachtoffers opnieuw benaderen in de hoop nog meer geld buit te maken.

  • Ook interessant