Nepklantenservices maken nog steeds slachtoffers. Dat meldt de Fraudehelpdesk.
Het gaat om mensen met computerproblemen die hulp zoeken bij bijvoorbeeld Apple, Yahoo, Canon of Gmail en vervolgens uitkomen bij oplichters die zich voordoen alsof zij werken voor deze bedrijven.
De werkwijze van de nepklantenservices is bijna identiek aan die van de eerder behandelde Microsoftbellers. Wanneer iemand een technisch probleem heeft en uitkomt bij zo’n oplichter wordt hij of zij vaak geholpen via een computerprogramma als Teamviewer. Met zo’n programmaatje kan de cybercrimineel op afstand je computer besturen.
De nepmedewerker kan vervolgens van alles doen op je computer. Jij kan op het scherm zien wat er gebeurt, maar vaak zijn zij handig en zie jij bijvoorbeeld door een matige internetverbinding een haperend scherm. Hierdoor kunnen zij snel programma’s openen op de achtergrond of zichzelf toegang tot de online bankomgeving geven.
Het advies van Fraudehelpdesk
Geef nooit mensen die je niet kent toegang tot je computer en zorg dat je van de essentiële bestanden een back-up hebt gemaakt. Mocht je nou toch iemand toegang hebben gegeven tot je computer, verbreek dan de internetverbinding. Wijzig je wachtwoorden, indien mogelijk op een andere computer. Scan vervolgens met een goede virusscanner je computer. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met een ICT-specialist. Hij of zij kan je verder helpen en advies op maat geven.