Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Misleidende winactie van 'Bol.com' kan erg duur uitpakken

    Misleidende winactie van 'Bol.com' kan erg duur uitpakken

    We krijgen meldingen van een wel erg misleidende winactie die namens 'Bol.com' wordt verstuurd. Gloednieuwe iPhones en MacBooks, wie wil dat nou niet? Helaas resulteert deelname in honderden euro's verlies.

    De mail begint met een persoonlijke aanhef: kennelijk beschikt de afzender niet alleen over je mailadres, maar ook over zowel je voor- en achternaam. Omdat je vorig jaar iets bij Bol.com hebt gekocht, kom je in aanmerking voor geweldige prijzen, zo wordt toegezegd.

    Valse winactie 'Bol.com' - e-mail

    Klik je op de knop 'Bevestig gegevens', dan volgt er in je browser een website met een vragenlijst. Je mag een achttal generieke vragen beantwoorden over je ervaringen met het kopen bij Bol.com. Wat je ook invult, het maakt niet uit: in alle gevallen heb je je kortingscode na het invullen 'met succes verzilverd' en kun je naar de volgende stap.

    Vragenlijst 'Bol.com'
    Resultaten na invullen vragenlijst 'Bol.com'

    Ben je eenmaal zover dat je je 'prijs' mag claimen, dan word je na het selecteren van je keuze verwezen naar een tweede website. Wij kozen voor een MacBook, en op het tweede scherm zie je dat de laptop voor de speciale prijs van € 1,50 van jou is. Deze betaling dien je echter per creditcard te voldoen, en daar komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw.

    Men probeert jou door het voldoen van deze betaling namelijk je creditcardgegevens te ontfutselen. Wie de kleine lettertjes leest, ziet dat er het één en ander niet helemaal in de haak is:

    Alle nieuwe klanten doen mee aan de loterij van het weergegeven actieproduct. We nemen rechtstreeks contact met u op via e-mail als u de gelukkige winnaar bent. Dit speciale aanbod gaat gepaard met een proefversie van 6 dagen voor een bijbehorende abonnementsdienst. Daarna wordt de maandelijkse abonnementsbijdrage (85 EUR) automatisch in rekening gebracht op uw creditcard. Als u, om welke reden dan ook, niet tevreden bent met onze dienstverlening kunt u uw account annuleren binnen de 6 dagen. De dienst wordt maandelijks verlengd tot u annuleert. 

    Dat is duidelijk: ga je zonder goed te lezen akkoord, dan betaal je voortaan maandelijks 85 euro voor schimmige, raadselachtige en compleet onduidelijke 'dienstverlening'. Eén ding is in ieder geval zeker, en dat is dat je de MacBook of iPhone in ieder geval niet krijgt. Vermoedelijk is ook het stopzetten van dit abonnement een heel lastig verhaal: wij hebben de proef maar niet op de som genomen, maar wij kunnen ons zo voorstellen dat het verdraaid ingewikkeld wordt om daadwerkelijk contactgegevens van dit 'bedrijf' te achterhalen.

    Ons advies luidt dan ook dat je deze actie het allerbeste compleet kunt negeren.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant