Ontving jij onlangs een herinnering van DigiD om de extra beveiligingsstap van je account te activeren? Dit kun je doen met een extra sms-code.
Het is zogenaamd sinds 1 april verplicht voor alle Nederlanders om met een sms-code in te loggen op je Digid-account, staat in het phishingbericht. Om risico’s op fraude te verminderen dien je dus zo snel mogelijk deze extra beveiligingsmaatregel te activeren.
Goed om te weten is dat DigiD geen berichten stuurt met een link of QR-code. Indien je er toch een hebt ontvangen, ga hier dan niet op in en verwijder het bericht.
Wil je voorkomen dat je slachtoffer wordt van online oplichting? Download de gratis Opgelicht?!-app om via pushmeldingen up-to-date te blijven van de laatste oplichtingstrucs (voor Android en iOS).
Hoe weet je of DigiD echt de afzender is?
De berichten die vanuit DigiD worden verstuurd zijn geautomatiseerd. Bij wijzigingen in je account, zoals een aanvraag of gegevenswijziging, ontvang je dus een automatisch bericht. Op die manier wordt geverifieerd dat de wijziging vanuit jou komt. Als je toch een bericht ontvangt terwijl je niks hebt gewijzigd, kan het zijn dat een familielid jouw mailadres heeft gebruikt. Indien dit niet het geval is, neem dan contact op met de helpdesk van DigiD.
Heb je toch op de link geklikt?
- Heb je je gegevens ingevuld, neem contact op met de helpdesk van MijnOverheid.
- Verander je DigiD-wachtwoord.
- Neem bij geldoverschrijvingen contact op met je bank.