Criminelen blijven aanhoudend valse e-mails sturen uit naam van Rabobank over een nieuwe bankpas. Het verraderlijke is dat de berichten vrij echt lijken. Blijf alert en word geen slachtoffer!
Ondanks dat we al vaker hebben gewaarschuwd voor phishingmails van 'Rabobank', komen dagelijks veel klachten binnen. De strekking van het bericht is telkens hetzelfde. Je zou gebruik maken van een verouderde betaalpas. Om veiligheidsredenen moet je een nieuwe aanvragen.
Kosten bankpas
Wanneer je de bankpas vóór een in de e-mail genoemde datum aanvraagt, zou het kosteloos zijn. Wanneer je de pas later aanvraagt, moet je zogenaamd een geldbedrag betalen. Dit is pertinente onzin!
Phishingmail herkennen
Een bericht van de Rabobank eindigt altijd op @rabobank.nl en nooit op iets anders. E-mailadressen eindigend op @mailing.rabobank.nl of @rabobank.alerts of iets dergelijks zijn dus nep! Daarnaast spreekt de Rabobank je persoonlijk aan en niet met 'Geachte relatie'. Let op! Sommige phishingmails spreken je ook persoonlijk aan. Kijk dus altijd goed naar meerdere herkenningspunten. Daarnaast is het wijs sowieso nooit in te loggen via een link in een e-mail. Ga altijd zelf naar de website en log dan pas in.
Meer informatie?
Wil je meer weten over dit onderwerp? In het artikel 'Phishing: wat moet ik weten?' vind je meer informatie.