Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Geeft Bol.com écht VanMoof-fietsen weg? Of is het een misleidende winactie?

    Geeft Bol.com écht VanMoof-fietsen weg? Of is het een misleidende winactie?

    De afgelopen dagen ontving de redactie van Opgelicht?! een behoorlijk aantal meldingen over een misleidende winactie uit naam van Bol.com. De belofte is dat er een fiets van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof wordt weggegeven, een fiets met een winkelwaarde van zo'n 2.200 euro. Er is echter wel een probleem: er wordt helemaal niks weggegeven. Wat wil de organisatie van deze 'winactie' dan wél van je?

    Vooropgesteld: zowel Bol.com als VanMoof hebben uiteraard niets met deze winactie te maken, en deelnemers worden opgezadeld met een duur – en bovendien waardeloos – creditcardabonnement.

    De huisstijl van Bol.com is echter wel aardig nagemaakt, en dat geldt zowel voor de mail als voor de website waar men je naartoe hoopt te lokken. Kijk zelf maar:

    Hoe gaat de 'winactie' in zijn werk?

    Het begint met een mail in de kenmerkende blauwe huisstijl van Bol.com. Je bent zogenaamd geselecteerd om gratis en voor niets mee te doen aan een loyaliteitsprogramma. Deelname kost je één minuut en de prijs - een VanMoof S3 met een winkelwaarde van circa 2.200 euro - lijkt gegarandeerd.

    Klik je de link aan? Dan beland je op een website die de indruk wekt écht van Bol.com te zijn. Hoewel het logo wordt gebruikt, heeft de échte Bol.com uiteraard niks met deze actie te maken. Er staan een aantal verzonnen reviews op in onlogisch of slecht Nederlands: het één en ander lijkt regelrecht door de vertaalmachine te zijn getrokken.

    Doe je toch mee? Dan moet je een viertal vragen beantwoorden:

    • 'Bent u een man of een vrouw?' (Met – stom genoeg – als enige keuzemogelijkheden de opties 'mens' of 'vrouw', zoals te zien op de tweede afbeelding hierboven)
    • 'Hoe oud bent u?'
    • 'Uit hoeveel leden bestaat uw gezin?'
    • 'Vindt u het leuk om online of in de winkel te kopen?'

    Klaar? Dan worden je antwoorden 'gecontroleerd' en krijg je enkele seconden later te zien dat jouw antwoorden 'met succes zijn geverifieerd'. Vervolgens moet je voor de vorm een stompzinnig en lichtelijk infantiel spelletje spelen waarbij je cadeauverpakkingen met het logo van Bol.com moet aanklikken. Bij de laatste poging verschijnt er een fietsje in beeld en ben jij de heuse winnaar.

    Duur en waardeloos creditcardabonnement

    Denk je je prijs vervolgens te claimen? Dan moet je een bedrag van twee euro voldoen met je creditcard. En dan komt de aap uit de mouw:

    Voorwaarden voor deelname

    Deze speciale aanbieding bevat een proefabonnement van 5 dagen op onze loyaliteitsclub. Na deze periode zal het maandabonnementsbedrag (€ 36,50) elke maand automatisch op je creditcard in rekening worden gebracht.

     

    Mocht je om een of andere reden niet tevreden zijn met de dienst, dan kun je je account binnen 5 dagen beëindigen. Het abonnement wordt elke maand verlengd totdat het wordt opgezegd of de aanbieding wordt overgeslagen.

    Het abonnement op deze schimmige dienstverlening geeft jou vervolgens het 'privilege' om met een VIP-lidmaatschap naar hartenlust te kunnen shoppen:

    Je bespaart tot 80% op winkelprijzen* dankzij kortingen met het VIP-lidmaatschap. Het gaat om meer dan 30.000 luxe schoonheidsproducten met een kwaliteit die je niet kunt weerstaan. Belofte op de website van deze valse winactie

    In de praktijk komt dat echter neer op iets anders: je moet verplicht betalen om spullen te mogen kopen die je A. niet nodig hebt en B. elders vermoedelijk voor hetzelfde bedrag óf een stuk goedkoper kunt vinden. Waardeloos dus, althans, voor jou als consument.

    Voor de organisator van deze winactie zal het één en ander ongetwijfeld best een lucratieve aangelegenheid zijn: je laat mensen maandelijks betalen voor niets. Maar deelname levert geen enkel wezenlijk voordeel op, en die fiets kun je natuurlijk ook wel op je buik schrijven. 

    Als het hier om een legitieme, bona fide winactie zou gaan, dan blijft één vraag staan: waarom zou de organisatie op misleidende wijze het logo en de merknaam van Bol.com misbruiken terwijl dat bedrijf hier niets mee te maken heeft? Inderdaad: daar zit een luchtje aan. Dergelijke mails kun je dan ook het beste ongelezen verwijderen. En deelname kun je maar beter helemaal uit je hoofd laten.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant