Er gaat momenteel een mailtje rond van 'Albert Heijn'. Het uitgangspunt is dat jij één van de vijf gelukkige Bonuskaarthouders bent die honderd euro winkeltegoed heeft gewonnen. Daar moet je echter wel een aantal vragen voor beantwoorden.
De mail, die overigens niet afkomstig is van een officieel Albert Heijn-mailadres maar van het domein starished.eu, wekt de indruk dat jij als trouwe klant in aanmerking komt voor extra winkeltegoed. Om het tegoed ook daadwerkelijk te ontvangen, moet je je alleen eerst even door een aantal vragen en formulieren worstelen. De aard van de gevraagde informatie deed ons in ieder geval de wenkbrauwen fronsen, we wijzen je dan ook graag op een aantal verdachte signalen.
- Albert Heijn biedt de mogelijkheid om je Bonuskaart aan een persoonlijk profiel te koppelen, zodat je inderdaad persoonlijke aanbiedingen krijgt. Heb jij dit echter nooit gedaan (of heb je geen Bonuskaart / winkel je ergens anders), dan is dat een goed signaal dat je te maken hebt met misleiding. Heb je wel een gepersonaliseerd profiel met gekoppeld kaartnummer? Dan beperkt het e-mailcontact met de supermarkt zich tot één mail per week met jouw aanbiedingen. Daarnaast is het officiële beleid van de supermarktketen dat ze nooit cadeaubonnen weggeven, ongeacht communicatiemedium.
- Ga je toch op het aanbod in en open je de link? Dan krijg je op de website prijzenvoorjou.net een drietal vragen voorgeschoteld. Of je vaak bij Albert Heijn winkelt, wat je gemiddeld per bezoek uitgeeft en of je eerder 'iets' gewonnen hebt. Dat is merkwaardig: als je inderdaad een gepersonaliseerde Bonuskaart hebt en je bestedingspatroon via dat kaartnummer tot jou te herleiden valt, zoals de e-mail impliceert, dan heeft de supermarkt het antwoord op de eerste twee vragen eigenlijk al. Waarom zou een externe partij over deze gegevens moeten beschikken? De derde vraag is eigenlijk überhaupt niet relevant: waarom maakt het voor het winnen van een prijs uit of je al eens eerder iets gewonnen hebt?
- Geef je desondanks toch antwoord op alle drie de vragen? Dan worden de antwoorden 'gecontroleerd' en rolt eruit dat je 'gekwalificeerd bent als winnaar'. Maar van een echte winactie is geen sprake, want welke antwoorden je ook geeft, dit is in alle gevallen de uitkomst.
- In het volgende scherm moet je je NAW-gegevens invullen, net als je geslacht en geboortedatum. Heb je dat gedaan? Dan komt de aap pas echt uit de mouw. Je moet namelijk toestemming geven om advertenties via e-mail, sms, telefoon en/of post te ontvangen. Daarnaast geef je toestemming om door de bedrijven Saypol en West Bespaarcoach te worden benaderd met aanbiedingen over je energiecontract. Wij raden van harte aan om eens te googelen op klantervaringen met beide bedrijven, op basis van die informatie kun je ongetwijfeld een weloverwogen beslissing maken. Ook Ziggo mag je daarnaast telefonisch benaderen met aanbiedingen over TV en internet. Dit is in beginsel 'verplicht': je moet toestemming geven om verder te komen in het afrondingsproces.
- Ondanks alles nog steeds niet afgehaakt? Dan mag je op het volgende scherm je adresgegevens en je mobiele nummer doorgeven. Daarnaast moet je doorgeven wie je energieleverancier is.
Dat klinkt als een behoorlijke hoeveelheid persoonlijke informatie die je prijs moet geven om een niet-bestaande cadeaubon te ontvangen, nietwaar? Wij raden aan om nooit op deze mails in te gaan en ze ongelezen te verwijderen, het levert je namelijk niks anders op dan vervelende telefoontjes waar je niet op zit te wachten en een overvolle mailbox.
Wil je meer weten over valse aanbiedingen? Volg onderstaande button!
Bron: AH.nl