De ABN AMRO mailt je zogenaamd met het verzoek om je apparaten opnieuw te koppelen. Trap er niet in, want deze mail is afkomstig van online oplichters.
“Het proces is eenvoudig en duurt slechts enkele minuten”, staat in het phishingbericht. Ook zou je niet te lang moeten wachten tot na de vervaldatum, want de koppeling zou dan niet meer automatisch werken. Door te dreigen met tijdsdruk proberen cybercriminelen je te manipuleren dat je snel in actie komt. Geen zorgen, want er is niets aan de hand.
Onpersoonlijke aanhef
In de mail word je aangesproken met een onpersoonlijke aanhef, namelijk ‘Beste klant’. Dit is erg ongebruikelijk voor persoonlijke berichten van je bank en een typische aanwijzing voor phishing. Dit kenmerk is al een duidelijk signaal dat het om oplichting gaat. Klik dus niet op de neplink in het bericht.
O nee, heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Neem ook contact op met de klantenservice van ABN AMRO voor passende hulp.