Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Enorme hoeveelheid phishingmails namens ING: 'Uw ING Mobiel Bankieren is geblokkeerd'

    Enorme hoeveelheid phishingmails namens ING: 'Uw ING Mobiel Bankieren is geblokkeerd'

    Opgelicht?! ontvangt sinds gisteren vele tientallen voorbeelden van valse mails uit naam van ING. De opmaak van deze mails is min of meer identiek, maar de onderwerpen wijken onderling af: onder vermelding van teksten als 'Uw ING Mobiel Bankieren is geblokkeerd', 'Verificatie van uw Mobiel Bankieren' en 'Verifieer uw Mobiel Bankieren App' proberen de luie en weinig creatieve oplichters voor de zoveelste keer maar weer om je bankrekening leeg te trekken met slecht opgestelde mailtjes.

    Het hele riedeltje van 'de bank zal nooit per mail vragen om ergens in te loggen' steken we voor de verandering maar eens een keertje niet af: het is immers niet onredelijk om te stellen dat valse mailtjes uit naam van 'de bank' halverwege het jaar 2020 misschien wel een klein beetje een gedateerde en belegen truc begint te worden en dat praktisch iedereen inmiddels wel zou moeten weten hoe het zit.

    Toch is het aantal meldingen van de laatste twee dagen opvallend, wellicht een goede reden om het toch weer eens kort onder de aandacht te brengen. Hieronder even een paar teksten uit deze nieuwe reeks mails, al is het maar zodat ze in Google naar voren komen. We nemen de teksten integraal over, dus uiteraard zitten er ook dit keer weer talloze spelfouten in.

    Variant 1: '[ALERT] Uw ING Mobiel Bankieren is geblokkeerd'

    Uw ING Mobiel Bankieren is geblokkeerd
    Voltooi uw online herstel formulier        

    Geachte heer/mevrouw,

    Uw toegang tot ING Mobiel Bankieren is momenteel beperkt vanwege een vermoedelijk geval van misbruik. We vermoeden dat cybercriminelen toegang proberen te krijgen tot uw Mobiele Bankieren App.

    De blokkade kunt u simpelweg vermijden door het verificatieproces te voltooien via ons online formulier door op het onder weergegeven knop te klikken die is gelinkt aan de beveiligde internet omgeving van de ING Bank N.V.

    Volg de benodigde stappen om uw aanvraag te voltooien. Na 24 uur kunt u al gebruik maken van uw vernieuwde online omgeving.

    Met vriendelijke groet,

    Annet van der Hoek
    Directeur Klantenservice

    Herstel uw Mobiel Bankieren    

    Variant 2: 'Noodzakelijk: Verifieer uw Mobiel Bankieren App'

    Ongeverifieerd IP-adres gedetecteerd op uw Mobiel Bankieren   

    Geachte relatie

    Wij hebben onlangs een melding ontvangen waaruit blijkt dat buiten u geweten is ingelogd op uw Mijn ING Mobiel Bankieren. Echter, is deze inlog poging gedaan vanuit een ongeverifieerd IP-adres dat door onze ING N.V. servers als "black listed" staat aangegeven. Wij verzoeken u daarom om zo snel mogelijk uw computer en/of laptop en tablet te scannen naar virussen en trojans. Op onze home page kunt u een gratis virus/trojan verwijder tool downloaden, tevens dient u ook een online verificatie formulier in te vullen om verder frauduleus gedrag te voorkomen. Druk op de onder gegeven beveiligde link om dit formulier op te vragen, Het ingevulde formulier dient in de juiste orde terug naar ons gestuurd te worden.

    Let op: Als de door u ingevulde gegevens niet in overeenkomst komen met onze ING N.V. servers, gaan wij ervan uit dat u niet de rechtmatige eigenaar bent van dit ING Mobiel Bankieren en zullen wij deze per direct schorsen tot er telefonisch of fysiek contact met ons wordt opgenomen.

    Mijn verificatie formulier opvragen

    Variant 3: 'Update vandaag nog uw Mobiel Bankieren Account'

    Een voorbeeld voor de afwisseling

    Herinnering: TAN-code stopt vanaf 1 juli
    Update vandaag nog uw Mobiel Bankieren Account    

    Geachte relatie,

    U heeft uw volledige gegevens nog niet aangevuld voor uw Mobiel Bankieren App. Misschien is dit aan uw aandacht ontsnapt. Desondanks willen wij onze klanten een veilig betaalomgeving aanbieden en vragen wij u alsnog vriendelijk uw gegevens aan te vullen. Heeft u deze gegevens al aangevuld? Dan hoeft u niets te doen.

    Voorkom een blokkering van uw Mobiel Bankieren
    Als u niet binnen 24 uur uw gegevens heeft aangevuld, zullen wij uw Mobiel Bankieren tijdelijk blokkeren.

    Zodra wij uw aanvullende gegevens hebben ontvangen, wordt deze tijdelijke blokkering verwijderd. Door hieronder op de knop te klikken kunt u uw gegevens aanvullen en een blokkering van uw Mobiel Bankieren voorkomen

    Activeer uw dubbele beveiliging    

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant