Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Engelse nepmail Amazon Prime over verlopen lidmaatschap

    Engelse nepmail Amazon Prime over verlopen lidmaatschap

    Vanwege een mislukte afschrijving heeft Amazon Prime jouw abonnement niet kunnen verlengen. Je kunt jouw lidmaatschap vernieuwen via de link in de mail. 
     

    In de nepmail staat dat jouw abonnement op 28 maart 2024 is verlopen. Je kunt jouw lidmaatschap zogenaamd verlengen via de link in het bericht. Als je de link op je telefoon ingedrukt houdt en op je desktop met de cursor op de link gaat staan, dan blijkt al snel dat je niet naar de officiële Amazon Prime website (https://www.amazon.nl/prime) wordt geleid. Daarentegen sturen de oplichters je naar een website waarvan het webadres begint met ‘storage.googleapis.com’. 

    Addertje onder het gras

    Nadat je jezelf hebt ingeschreven dien je je creditcardgegevens in te vullen om je account te bevestigen, staat in kleine letters in het bericht. Ook staat er: “We will not withdraw any amount”. Door transparant over te komen proberen de criminelen jouw vertrouwen te wekken. Vul alleen nooit jouw betaalgegevens in via onbekende links.

    Hoe blijf je wel veilig? Zoek de website van Prime zelf op via jouw webbrowser en log daar in op je account. Nog een manier om veilig te blijven is door de gratis Opgelicht?!-app te downloaden. Zo ontvang je relevante pushberichten over actuele phishingberichten en weet je zeker dat je niet in een phishingbericht trapt (voor Android en iOS). 

    Valse Prime-afzender

    Bovenstaand mailadres is zogenaamd verzonden door ‘[email protected]’. Als je goed kijkt, staan er nog twee andere mailadressen bij de afzender, namelijk ‘dfghsfdh.real-lucifer.com’ en ‘[email protected]’. Dit zijn geen legitieme mailadressen. Betrouwbare mailadressen van Prime zijn ‘[email protected]’ en ‘[email protected]’. 

    Op de blauwe knop gedrukt?

    Als je op de link hebt gedrukt raadt Amazon aan je account te beveiligen en tweestapsverificatie in te schakelen. Heb je jouw betaalgegevens ingevuld? Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij. 

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant