Het zal je niet zijn ontgaan, de naderende hittegolf en de voorzichtige voorspellingen over temperatuurrecords die wellicht gaan sneuvelen. Met dat beeld in het vooruitzicht heeft het iets ronduit potsierlijks als je een mailtje krijgt van 'Jumbo' met beloftes van duizend euro aan winkeltegoed 'waarmee je goed de winter doorkomt'. Toch staat precies dat in een hinderlijke mail die momenteel hardnekkig verspreid wordt.
Hoewel, misschien red je het daadwerkelijk wel tot de winter met duizend euro aan boodschappen. Niet dat je de proef daadwerkelijk op de som kunt nemen, want je raadt het al: dat tegoed bestaat helemaal niet en kun je dus gerust vergeten. De enige 'prijs' die in het verschiet ligt, is een uitpuilende mailbox en eindeloze telefoonterreur met 'aanbiedingen' waar je niet op zit te wachten.
Kennelijk hebben de makers van het mailtje al last van een zonnesteek, want in de mail wordt bovendien zowel gesproken van een boodschappenpakket als van een waardebon. De werkwijze is echter welbekend: je moet je contactgegevens invoeren en een drietal generieke vragen beantwoorden ('Ga je elke week naar de supermarkt?', 'Eet je liever fruit of groente' en 'Uit hoeveel personen bestaat jouw huishouden?'). Verbazingwekkend genoeg resulteert uit iedere mogelijke combinatie aan antwoorden hetzelfde resultaat, namelijk dat je toch echt in aanmerking komt voor een prijs.
Meer weten over valse winacties? Volg onderstaande button!
Er staat een lijst online met partijen die je allemaal toestemming kunt geven om contact met je op te nemen. Dat zijn er nogal wat:
- Contact per e-mail en/of post: Twintig verschillende partijen
- Contact per telefoon en/of post: Twee verschillende bedrijven
- Contact per e-mail, telefoon en/of post: Vijf verschillende bedrijven
De voorwaarden zijn daarnaast niet geheel duidelijk. Er wordt geclaimd dat alles opt-in is en dat je ook kunt deelnemen zonder aanvullende communicatie te ontvangen, al is het om de procedure af te ronden wel van belang dat je West Bespaar Coach toestemming geeft om je éénmalig te benaderen. Consumentenervaringen wijzen echter uit dat het vaak niet bij één telefoontje blijft. Er zijn talloze recensies te vinden, zo geeft Trustpilot een aardig beeld van de overlast die je kunt verwachten.
Daarnaast bestaat die hele cadeaubon natuurlijk niet. Het is dan ook zaak om altijd kritisch naar dit soort mailtjes te blijven kijken en ze bij voorkeur gewoon ongelezen te verwijderen. Er is namelijk maar één partij die iets te winnen heeft bij een ingevuld 'prijzenformulier' met jouw contactgegevens: reken maar dat de afzender commercieel gezien een slaatje slaat uit deze informatie. En laten we eerlijk zijn: niemand heeft toch zin en tijd om van telefoonterreur af te komen? Begin er gewoon niet aan, dat scheelt je een hoop ergernis en frustratie.