Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Drie valse mails 'Rabobank gaat financiële criminaliteit tegen' in omloop

    Drie valse mails 'Rabobank gaat financiële criminaliteit tegen' in omloop

    Oplichters doen zich in drie verschillende mails voor als Rabobank. Ze ontfutselen hun slachtoffers geld door hen op een link te laten klikken om een bepaalde zaak in orde te stellen.

    In de ene mail geven de oplichters aan dat je toegang tot de online bankierdienst is geblokkeerd. In de andere wil 'Rabobank' financiële criminaliteit tegengaan door je opnieuw te identificeren. De derde mail geeft aan dat je 'Rabobankproducten verouderd zijn'. 

    Klik niet op de link

    De mails zijn geloofwaardig opgesteld. De huisstijl, het logo en taalgebruik laten uitschijnen dat het om een officiële mail gaat. In elk van de drie berichten wordt ook aangegeven dat de voorzorgen voor je eigen veiligheid worden genomen, om misbruik en criminaliteit tegen te gaan. 

    In elk van de mails staat een link naar een zogenaamd online platform van Rabobank. Wie op de link klikt en zo zijn gegevens deelt, loopt een groot risico om zijn geld te verliezen. Hieronder vind je de volledige weergaven van de drie verschillende mails. 

    • Mail 1: Uw Online Bankieren is geblokkeerd

    Geachte heer/mevrouw,
    Uw toegang tot Rabo Online Bankieren is momenteel beperkt vanwege een vermoedelijk geval van misbruik. We vermoeden dat cybercriminelen toegang proberen te verwerven tot uw Online Bankieren.

    De blokkade kunt u simpelweg vermijden door het verificatieproces te voltooien via ons online formulier door op het onder weergegeven link te klikken die is gelinkt aan de beveiligde internet omgeving van de Rabobank.

    Volg de benodigde stappen om uw aanvraag te voltooien. Na 24 uur kunt u al gebruik maken van uw vernieuwde online omgeving.

    ********* ** ****** *********** (link)

    Met vriendelijke groet,
    Rabobank Salland

    ******* *******-****
    manager Particulieren

     

    • Mail 2: Uw bank is verplicht u beter te leren kennen. Wat betekent dit voor u?

    Geachte relatie,

    Als bank zijn wij ‘poortwachter van het financiële systeem’. Samen met De Nederlandsche Bank (DNB) en alle andere banken in Nederland doen we alles om bankieren veilig te houden. Dat willen wij niet alleen, wij zijn het ook wettelijk verplicht. Onderdeel van de rol als poortwachter is dat we financiële criminaliteit tegengaan. Regelmatig voeren we de strijd aan tegen zaken als witwassen, corruptie en terrorismefinanciering. En daar hebben wij u bij nodig.

    We doen er alles aan om te voorkomen dat onze bankrekeningen worden gebruikt voor financiële criminaliteit. Om dit goed te kunnen blijven doen, moeten wij nog beter weten wie onze klanten zijn en waar het geld dat ze bij ons onderbrengen vandaan komt. Doordat alle
    klanten zich opnieuw identificeren, krijgen wij een compleet inzicht in wie onze diensten gebruiken en met welk doel. Zo houden we samen bankieren veilig.

    Veilig blijven bankieren
    Het is belangrijk dat u zich opnieuw identificeert. U heeft bij het openen van uw rekening zich al eerder geïdentificeerd. Vanwege de vernieuwde wet- en regelgeving rondom veilig bankieren vragen wij u dit nogmaals te doen zodat wij de juiste gegevens van u hebben. Ga naar **********/*************(link)  om u opnieuw te identificeren. Houd uw Rabo Scanner bij de hand, zonder uw Rabo Scanner kunt u zich niet identificeren.

    Belangrijk om te weten
    Ontvangt u een e-mail of sms met de instructies: uw betaalpas geknipt op te sturen, doe dit niet! Deze berichten zijn niet afkomstig van de Rabobank maar van cybercriminelen. De Rabobank zal u nooit vragen om zelf uw betaalproducten te vernietigen en op te sturen.

    Heeft u nog vragen?
    Meer informatie vindt u op *************/********* (link) . Staat het antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet,
    Rabobank

    *** ********
    Directievoorzitter Particulieren en Bedrijven

    • Mail 3: Een afspraak maken voor het vervangen van uw Rabobankproducten

    Beste meneer/mevrouw,

    Uit een recentelijk klantgericht rapport van de Rabobank N.V. is
    gebleken dat merendeels van onze rekeninghouders op heden ten
    dage nog steeds gebruik maakt van onze verouderde
    betaalproducten(en).

    Veiligheid renovatie
    Bij de Rabobank innoveren we om baanbrekende technologie te bieden die het
    fiscale leven van mensen verrijken. Een belangrijk principe van onze missie is het
    bieden van de allerbeste veiligheid en kwaliteit. Onlangs hebben we tekort
    geschoten in deze belofte.

    Vervanging i.v.m. nieuwe PSD-2 voorwaarden 2020
    In verband met de veiligheid— en m.b.t de nieuwe PSD-2 bank
    voorwaarden word er vereist dat alle klanten van de Rabobank vanaf
    nu verplicht hun huidige Rabobankproducten vervangen. Wij bieden
    bij deze, onze klanten de mogelijkheid aan om dit kosteloos te doen.
     ******* ***** ****** ******* ********** (link)
    Let op! Regel je bankzaken op tijd.

    Met vriendelijke groet,
    Rabobank

    ********** *********-******* 
    manager Particulieren


    Bron: fraudehelpdesk.nl
     

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant