Criminelen sms’en je namens Rabobank: ‘De app is vernieuwd, vraag daarom snel je nieuwe pas aan’
In een phishing-sms namens Rabobank dien je nu een nieuwe pas aan te vragen, anders wordt je huidige pas geblokkeerd. Trap er niet in, want dit bericht is nep.
"Onze Rabobank app is vernieuwd. Ook de betaalpas vernieuwen we", staat in de valse sms namens Rabobank. Via de link kun je zogenaamd een nieuwe pas aanvragen. Doe je dit niet, dan wordt je pas geblokkeerd, dreigen de online oplichters namens de bank.
Valse sms namens Rabobank
Hier kun je op letten
De sms is verstuurd door een 06-nummer, namelijk '06 45 20 14 21', wat geen officieel Rabobank-nummer is. De link waarmee je zogenaamd een nieuwe betaalpas kunt aanvragen heeft 'did.li' in de domeinnaam staan en leidt niet naar een legitieme pagina van de website van de bank.
Rabobank waarschuwt bovendien op zijn site voor dit soort phishingberichten met valse links en benadrukt dat de bank je nooit per mail of sms zal vragen om een nieuwe betaalpas aan te vragen. Blijf dus kalm en laat je niet onder druk zetten, want er is niets aan de hand.
Heb je een nieuwe pas aangevraagd?
- Neem direct contact op met (de alarmlijn van) Rabobank als je persoonlijke informatie hebt gedeeld of geld hebt overgemaakt.
- Klikte je op de link? Dan is je apparaat besmet met malware. Voer daarom een virusscan uit.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
