Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Een Bol.com-cadeaukaart t.w.v. € 1000 winnen via een winactie van 'Happy Box', kan dat wel?

    Een Bol.com-cadeaukaart t.w.v. € 1000 winnen via een winactie van 'Happy Box', kan dat wel?

    De mailbox loopt over van meldingen over e-mail met een winactie uit naam van Bol.com. Je zou in aanmerking komen voor een tegoedbon ter waarde van € 1000, naar eigen inzicht te besteden. Valt er inderdaad iets te winnen, en komt dit echt van Bol.com? Of zit er toch weer iets anders achter?

    De vraag stellen is 'm in dit geval ook gelijk beantwoorden: hoewel de afzender de huisstijl van Bol.com netjes heeft nagemaakt, heeft de échte Bol.com hier vanzelfsprekend niets mee te maken.

    Dat heeft de organisatie van deze misleidende winactie – het bedrijf Happy Box, volgens de privacy policy onderdeel van het in Londen gevestigde Leadhub Ltd – dan ook vakkundig weggewerkt in de allerkleinste lettertjes die ze maar konden vinden: 'Bovenstaande producten en/of merken zijn niet geassocieerd met deze winactie'.

    Landingspagina van de misleidende winactie van 'Bol.com'
    AVROTROS
    Landingspagina van de misleidende winactie van 'Bol.com'

    Wat zit hier precies achter?

    Volg je de link uit het mailtje? Dan beland je op het niet bijster betrouwbaar klinkende domein electronics-nl.1002-onlinewinacties.com. En zien wij daar het logo van 'Happy Box', dan weten we al precies hoe laat het is.

    Je krijgt zogenaamd de optie om een iPhone, een televisie of een MacBook te winnen. Maar klik je verder, dan zie je opnieuw waar het de afzender werkelijk om te doen is:

    Ja, ik ga ermee akkoord om communicatie te ontvangen voor reclame- en telemarketingdoeleinden (post/e-mail/sms/telefoon) van bedrijven die worden vermeld in de sponsorlijst. Happy Box

    Er wordt weliswaar gebruik gemaakt van een opt-in systeem, men hoopt natuurlijk dat je zo veel mogelijk sponsoren toestemming geeft om je te benaderen. En die bedrijven in de sponsorlijst, dat zijn er nogal wat.

    We tellen bijna veertig bedrijven die via deze winactie hopen om jouw gegevens binnen te kunnen hengelen, gegevens die vervolgens uiteraard worden gebruikt voor allerlei spam- en marketinggerelateerde doeleinden waarvan wij ons eerlijk gezegd niet kunnen voorstellen dat er werkelijk iemand op zit te wachten.

    Uiteraard mogen in dit rijtje ook de talloze energiebemiddelaars niet ontbreken: VasteLastenVergelijkers, Landelijke Energie Vergelijkers, ConsuMind Nederland BV en Eindecontractmelder.nl zijn slechts enkele bemiddelaars die op deze manier 'leads' binnen hopen te harken.

    Op de betreffende callcenters wordt koortsachtig in de bak met potentiële klantgegevens gegraaid en de callcentermedewerkers zitten met headset en wel keurig paraat om het belscript af te draaien met fantastische beloftes over goedkopere stroom.

    Maar deelname aan een dergelijke winactie biedt jou als consument eigenlijk geen wezenlijk voordeel: je staat toch je persoonsgegevens af aan partijen die je op misleidende wijze benaderen en de kans dat je daadwerkelijk iets wint, is buitengewoon gering.

    De Consumentenbond heeft het één en ander aan handige informatie over dit soort misleidende winacties op de website gezet.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant