Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Briefje met betalingsherinnering van PostNL in de brievenbus: is dat oplichting?

    Briefje met betalingsherinnering van PostNL in de brievenbus: is dat oplichting?

    DIt weekend ontstond er enige consternatie op sociale media over briefjes met betalingsherinneringen van PostNL. Je zou PostNL nog verzendkosten verschuldigd zijn, maar het zou in werkelijkheid gaan om phishing. Dat was althans de indruk van de politie: de verwarring ontstond dan ook na een waarschuwing die door de politie op Twitter werd verspreid. Om vast een misverstand uit de wereld te helpen: van oplichting is geen sprake. Maar hoe zit het dan wel?

    'Let op! Oplichters actief! Veel mensen hebben deze PostNL kaart in de bus gehad. Het lijkt een originele kaart van PostNL daar geadresseerde gegevens allemaal overeenkomen. Men probeert op deze manier aan uw bankgegevens te komen! VERSCHEUREN die kaart!'

    Bovenstaande tekst werd dit weekend gedeeld door een Twitteraccount dat toebehoort aan een basisteam van de Regionale Eenheid Midden-Nederland van de nationale politie. En als de politie waarschuwt, dan moeten daar gegronde redenen voor zijn, zullen velen ongetwijfeld denken. Mede om die reden wordt het bericht veel gedeeld.

    Een geanonimiseerde schermafbeelding van de verwijderde tweet
    Een geanonimiseerde schermafbeelding van de verwijderde tweet

    Is hier inderdaad sprake van oplichting?

    Hoewel de intentie van de politie natuurlijk goed is, lijkt het ons verstandig om een misverstand uit de wereld te helpen. Hier is namelijk geen sprake van oplichting en het kaartje in je brievenbus is in dit geval écht van PostNL afkomstig. Je kunt dergelijke kaartjes in de bus ontvangen als een aan jou geadresseerd of een door jou verzonden poststuk is ondergefrankeerd: PostNL bezorgt het poststuk ook in het geval er onvoldoende verzendkosten zijn betaald.

    PostNL stelt daarover het volgende: 'Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat het om belangrijke post kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk.'

    Volg je de link op het kaartje? Dan beland je op de échte website van PostNL. Daar kun je de betaalcode invoeren die op het kaartje staat om te zien om welk poststuk het gaat. Via iDEAL of je creditcard kun je de betaling voltooien. Op de website van PostNL staat alles over het betalen van portokosten bij onderfrankering van een poststuk.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant