Black Friday staat om de hoek en wellicht moet je ook nog inkopen doen voor Sinterklaas en Kerstmis. Dan komt € 500,- tegoed van CoolBlue goed van pas. Toch? Helaas: het betreft een misleidende winactie waar de naam van CoolBlue ten onrechte aan wordt verbonden: het bedrijf heeft er niets mee te maken.
Het bedrijf laat weten dat ze het ontzettend vervelend vinden dat er misbruik wordt gemaakt van de merknaam en het logo om klanten te misleiden. Ze nemen dan ook actie om dit soort misbruik te voorkomen.
Enfin. Het is morgen Black Friday en je hebt in de mail gelezen dat je bovendien kans maakt op een CoolBlue-waardebon ter waarde van € 500,-. In combinatie met een spectaculaire korting, waarvan overigens lang niet altijd vaststaat of deze inderdaad wel zo spectaculair is, kun je mooi die nieuwe wasmachine kopen, en misschien heeft de laptop zijn beste tijd inmiddels ook wel gehad.
Helaas. Niet zeker is of er überhaupt een cadeaubon te verloten valt, de aanvullende voorwaarden voor deelname liegen er ook niet om. Je moet je geslacht, volledige naam, mailadres en geboortedatum opgeven én je moet akkoord gaan met de volgende voorwaarden:
Ja, ik ga ermee akkoord dat de organisator en de sponsors, mij via e-mail, pushmeldingen, telefoon, sms en/of post over interessante aanbiedingen informeren. De organisator kan mijn gegevens aan de sponsors doorsturen. Tevens geef ik toestemming eenmalig telefonisch en/of per email of sms benaderd te worden door West Bespaar Coach. De toestemming kan op ieder ogenblik worden ingetrokken.
Gegevens gaan naar tientallen bedrijven
Talloze aanbiedingen per e-mail, telefoon, sms, post én via pushmeldingen: het is maar net de vraag of je daar echt op te wachten. Wij vermoeden van niet: de meeste mensen hebben helemaal geen zin in ongevraagde telefoontjes over goedkope stroom en internet, een mailbox vol spam en een stapel folders die vaker wel dan niet linea recta ongelezen in de papierbak belandt.
Het zijn ook niet twee of drie bedrijfjes die deze campagne mede mogelijk maken, wij tellen maar liefst 28 verschillende 'sponsors' die voor deze campagne in de buidel hebben getast in de hoop jou met allemaal rommel te kunnen bestoken. Daar vallen bedrijven onder als 'West Bespaarcoach', 'Seniorenvoordeelpas', 'Meermetziggo', 'Emailmarketinggroep B.V.', 'ExtraEuro B.V.' en 'Actievandedag.nl'.
Met andere woorden: reclame, reclame en nog eens reclame, en dat allemaal via een zo groot mogelijke verscheidenheid aan communicatiekanalen. Op die manier ben je er haast van gegarandeerd dat je dagelijks aanbiedingen krijgt voor goederen of diensten waar je helemaal geen belangstelling voor hebt. Lekker negeren dus, deze winkans.