ING heeft zogenaamd ongebruikelijke activiteit op jouw account gedetecteerd en heeft jouw account beperkt. Krijg weer volledige toegang door je identiteit te verifiëren.
In onderstaande phishingmail wordt je ‘vriendelijk’ verzocht om je identiteit te verifiëren via de knop in het bericht. De oplichters creëren urgentie door het te laten lijken dat de toegang tot je account is beperkt. Hierdoor vergroten ze de kans dat je op de link klikt, maar ‘linkjes zijn link’, staat op de website van ING. De bank laat weten: “Inloggen doe je alleen via de app of via de inlogpagina die je zelf opzoekt op de ING-website.”
Wees terughoudend met je gegevens
ING stuurt nooit een link om direct in te loggen in Mijn ING. Als je dus na het klikken op een link persoonlijke gegevens of codes moet invullen, dan is dat een teken van phishing. Vraag jezelf dus altijd af of het logisch is om na het klikken op een onbekende link gegevens te delen, adviseert ING. “Een fraudeur kan dit soort gegevens namelijk gebruiken om contact met je op te nemen en je vertrouwen te wekken.”
Als er een belangrijk bericht voor je klaarstaat in de Mobiel Bankieren App of Mijn ING, dan ontvang je soms een mail, pushbericht of sms om je erop te wijzen dat je het bericht in je beveiligde omgeving kan lezen. “In deze berichten staat nooit een link naar de login pagina van Mijn ING of de app”, meldt ING.
Betrouwbare ING mailadressen
ING mailt je alleen via mailadressen die eindigen op:
- @ing.nl
- @ing.com
- @mail.ing.nl
- @emailing.ing.nl
- @verzekeren.ing.nl
- @businessboost.nl
- @emailing.businessboost.nl
- @ingprivatebanking.nl.
Let erop dat mailadressen eenvoudig gespooft kunnen worden. Hierdoor lijkt het alsof een bericht verstuurd is door een betrouwbare organisatie. Blijf dus altijd alert op meerdere kenmerken die op phishing wijzen, zoals het feit dat de aanhef onpersoonlijk is. Wil je eenvoudig op de hoogte blijven van actuele phishingpogingen namens jouw bank? Download dan de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Op de valse link geklikt?
Je apparaat kan geïnfecteerd zijn met malware. Voer daarom een virusscan uit.
Inloggegevens ingevoerd? Neem direct contact op met de Alarmlijn van ING voor de juiste hulp. Dit kun je het beste doen via de ING-app, zodat bankmedewerkers direct jouw gegevens bij de hand hebben.